Element4l Review

Door chaozz op maandag 01 juli 2013 08:57 - Reacties (1)
Categorie: -, Views: 1.399

Element4l is een game van de in Brussel gevestigde indie game developer i-illusions. De gameplay trailer van deze game trok onmiddellijk mijn aandacht, dus toen ik een Steamkey van de game ontving ging ik meteen met de game aan de slag.

Element4l draait zoals de naam reeds doet vermoeden om vier elementen, namelijk Lucht, IJs, Steen en Vuur. De game begint, indien gewenst, met een soort tutorial waarin je een voor een kennis maakt met de verschillende elementen en hun gameplay-karakteristieken. De besturing van de game is eenvoudig. Met de pijltjestoetsen wissel je tussen de verschillende elementen. That's it!

Het belangrijkste in deze game is momentum. Alleen als je op de juiste momenten wisselt tussen de elementen kun je op de juiste momenten snelheid maken en zo de obstakels waar de game je op trakteert overwinnen. Alhoewel de game eenvoudig in besturing is, is de game meteen ook erg moeilijk en niet erg vergevingsgezind. Dit is geen game waar je zomaar even doorheen loopt, dit is een game die je af en toe zal frustreren, maar ook belonen als het eindelijk lukt. Ik heb gemerkt dat ik de game niet langer dan een half uurtje achter elkaar moet spelen, anders krijgt de frustratie de overhand en lukt het zeker niet om verder te komen.

Het respawn-mechanisme is in orde en laat je meestal verder gaan waar je was. Soms wordt je echter een stuk teruggezet waardoor je een bepaald stuk van het level meerdere keren moet overdoen om vervolgens bij het moeilijke stuk waar je 'dood' ging weer vast te lopen. Toch is dit onvermijdelijk omdat je alleen snelheid kunt opbouwen als je dat eerdere stuk level speelt.

De game is qua leveldesign niet detailrijk, maar juist simplistisch. Toch is de game absoluut een pareltje om te zien, en dat komt vooral door het artistieke gebruik van kleuren en grainy filters en de fraaie zweverige muziek. Tel hier de eerder genoemde eenvoudige besturing bij op en de conclusie is: Less is more.

Verwacht echter geen verhaal over een kwijtgeraakt element of een princes in een kasteel. Wat je ziet is wat je krijgt. Meer dan de vier elementen en levels met rondingen om snelheid op te bouwen is er niet. Akkoord, soms moet je ijs laten smelten met lava om door die ene kier te komen, of een stukje level breken door er als steen op te vallen, maar het blijft obstakels overwinnen door op het juiste moment tussen de vier elementen te wisselen. Maar misschien is meer ook niet nodig in deze game, het doet wat het moet doen.

Element4l is een prachtig ogende indie game met betoverende muziek die je vooral hard laat werken. Het straft fouten genadeloos af maar geeft een voldaan gevoel als een level wordt gehaald. Een pareltje met een ruw randje.

Pros:
  • Simpel en doeltreffend
  • Mooi design